کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند؟

کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند؟

گواهی معاینه فنی یکی از مهم ترین گواهی هایی به شمار می آید که خودروها باید آن را اخذ کنند تا اجازه تردد در خیابان ها را داشته باشند. این گواهی از آن جهت ضروری است که احتمال تصادفات جاده ای و شهری، آلوده شدن هوا و … را کاهش می دهد؛ چراکه صدور این گواهی برای یک خودرو نشان دهنده عملکرد درست آن است. بازرس معاینه فنی، زمانی که خودرو را بررسی می کند باید به مواردی چون چراغ های ترمز، راهنمای جلو و عقب، آینه ها، سلامت بدنه، سلامت برف پاک کن ها، عملکرد درست اگزوز، لاستیک ها، بلور چراغ ها و … توجه داشته باشد و اگر تمام این موارد عملکرد درستی داشتند گواهی را صادر کند؛ اما کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند؟!

خودرو صفر بعد از چند سال باید معاینه فنی بگیرد؟

بعد از آنکه قانون هوای پاک به اجرا رسید، در آن مقرر شد که خودروهای صفر بعد از 4 سال برای انجام بازرسی های لازم و دریافت گواهی باید اقدامات لازم را انجام دهند. لازم به ذکر است که این قانون در سال های گذشته 5 سال درنظر گرفته شده بود؛ یعنی خودروهای صفر بعد از پنج سال باید برای دریافت گواهی معاینه فنی اقدام می کردند، اما برای کاهش آلودگی هوا این قانون با یک سال کمتر به تصویب رسید.

آیا برای دریافت معاینه فنی بین خودروی داخلی و وارداتی تفاوتی وجود دارد؟

در پاسخ به سوال کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند باید بگوییم که خودروهای داخلی و وارداتی هردو به گواهی معاینه فنی نیاز دارند و تفاوتی میان آن ها وجود ندارد. همچنین باید گفت سن معافیت از معاینه فنی، بر اساس سال تولید میلادی محاسبه می شود. یعنی اگر شما خودرویی را سال 1402 تهیه کنید، 4 سال آینده که باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنید از 2023 حساب می شود. اگر خودروی شما صفر نباشد، باید سالانه برای معاینه فنی مراجعه کنید و گواهی بگیرید، زیرا مدت زمان اعتبار این گواهی تنها یکسال است.

برای انجام معاینه فنی معمولا سه مرحله درنظر گرفته می شود؛ معاینه فنی، معاینه چشمی و معاینه هیدرواستاتیک. گاهی اوقات مرکزی که به آن مراجعه می کنید، تمام این خدمات را به شما ارائه نمی دهد و شما باید برای انجام هرکدام به یک مرکز جدا بروید. امروزه شرایطی فراهم شده است که شما می توانید به صورت آنلاین نوبت دریافت کنید و در زمان تعیین شده به مرکزی که انتخاب کردید مراجعه کنید تا بررسی های لازم بدون اتلاف وقت انجام شود.

کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند؟

معاینه فنی خودروهای مدل پایین و فرسوده

خودروهای مدل پایین و فرسوده از جمله خودروهایی هستند که در پاسخ به سوال کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند باید به آن ها اشاره کرد. البته دقت داشته باشید که مدت زمان اعتبار گواهی معاینه فنی این خودروها یک سال نیست و اگر خودروی شما در دسته خودروهای مدل پایین و فرسوده قرار دارد، باید کمتر از یک سال برای انجام معاینه اقدام کنید.

طبق آخرین مصوبه ای که در دسترس است، خودروهای سواری و سواری کار که سن آن ها به 15 سال می رسد، جزو خودروهای فرسوده به حساب می آیند و معاینه فنی آن ها باید هر سال دو مرتبه انجام شود. خودرویی که سن آن به 20 سال کارکرد می رسد، باید در سال 3 بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.

خودروهای شخصی هیبریدی، از هر نوعی که باشند (سبک، نیمه سنگین و سنگین) دو سال دیرتر فرسوده می شوند؛ یعنی زمانی که 17 سال از آن استفاده کردید، باید هر شش ماه یکبار برای انجام معاینه فنی اقدام کنید. دلیل این دو سال اختلاف زمان، پیشرانه احتراقی خودروهای هیبریدی است.

معاینه فنی مجدد بعد از تصادف

شرایطی را تصور کنید که خودروی شما گواهی معاینه فنی را دریافت کرده است، اما بعد از آن دچار تغییرات ظاهری و تغییرات فنی شده و بیش از حد گازهای مضر و آلوده تولید می کند. در چنین موقعیتی گواهی معاینه فنی باطل می شود و شما باید مجدد برای دریافت این گواهی به مراکز معاینه فنی مراجعه کنید.

حال شرایط دیگری وجود دارد و آن به زمانی برمیگردد که شما با خودروی خود تصادف کرده اید و پلیس این تصادف را ثبت کرده است. در چنین موقعیتی شما باید از طریق روش های مختلف استعلام بگیرید که معاینه فنی خودروی شما باطل شده است یا خیر! اگر خودروی کارکرده خریده اید و از تاریخ تمدید معاینه فنی آن اطلاع ندارید، می توانید از طریق سامانه هایی که وجود دارد استعلام بگیرید!

جریمه خودروهایی که معاینه فنی ندارند!

تا به اینجا در پاسخ به سوال کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم، اما اکنون شاید برای شما سوال پیش آید که اگر از زمان تمدید معاینه فنی شما بگذرد، آیا جریمه خواهید شد؟ مسلما بله و برای اینکه جریمه شوید، نیازی نیست پلیس جلوی شما را بگیرد؛ چراکه دوربین های کنترل راهنمایی و رانندگی می توانند این مورد را ثبت کنند و هر روزی که شما بعد از پایان گواهی معاینه فنی در خیابان و جاده تردد کنید، روزانه جریمه خواهید شد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر پلیس جلوی شما را بگیرد و با بررسی مدارک متوجه شود که معاینه فنی خودرو شما به اتمام رسیده، می تواند خودرو شما را متوقف کند. از همین رو توصیه می شود نسبت به این موضوع بی توجه نباشید تا هم از جریمه در امان بمانید و هم مشکلی را برای سایر افراد و طبیعت پیش نیاورید!

کلام آخر

با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار گرفت، اکنون می دانید که کدام خودروها باید معاینه فنی بگیرند. علاوه بر این موضوع، سایر مواردی که باید در رابطه با معاینه فنی بدانید را نیز بررسی کردیم؛ بنابراین بعد از خواندن این مقاله همه چیز به شما بستگی خواهد داشت که چقد به این موضوع توجه کنید!

4.5/5 - (2 امتیاز)
مهدیه خوشرویی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *